Tekno
::Tekno::
Konec britské scény
Po šesti letech vývoje přichází rok 1992 a dva největší festivaly nezávislého tekna: Bedlam (15 000 lidí) a osmidenní párty v Castlemortonu (25 - 40 000 lidí), pořádaná kultovním soundsystémem Spiral Tribe. Média popsala akci jako plenění a drogové orgie. 13 členů Spiral Tribe je zatčeno (nakonec vychází s podmínkou) a je jim zabaven jejich soundsystém. Nastává dvouletý tlak bulvárního a konzervativního tisku, ústící v zákon Criminal Justice Act (CJA), který umožňuje nelegální párty jednoduše rozpustit. To však radikalizuje a politizuje scénu (soundsystémy) - tvoří se hnutí, které později pořádá protestní street party a většinu raverů nahání do klubů. Malé párty (2 - 3000 lidí) pod širým nebem však v Británii probíhají dodnes.
Česká scéna
Pro českou free tekno scénu byl klíčový rok 1994. Začínají sem doléhat ozvuky německé techno scény a její streetparty Love Parade či May Day. Také jejich historie je plná střetu s establishmentem. U nás však ovlivnily spíš komerční scénu a přinutily první majitele hudebních klubů či hospod vypnout cédéčka s Nirvanou, koupit diskokouli a hostům předhodit místo nabroušených kytar a textů typu Zabil sem svýho fotra repetitivní beat, dochuceným sladkým ženským vokálem zpívajícím o tom, jak nám všem může být dobře.
Ve stejnou dobu však do Čech najíždějí i první soundsystémy - Spiral Tribe a Mutoid Waste Company - prchající z Británie při první vlně zděšení z CJA. Travellerská komunita našla první posluchače mezi punkáči a squattery, především z tehdejšího nejslavnějšího pražského squattu Ladronka. Jeden z jeho obyvatel - nejoriginálnější výtvarník české tekno scény, který později svoje obrázky spojil s pražským soundsystemem Cirkus Alien - Honza Kokotek, popisoval první free tekno párty v Čechách v rozhovoru pro časopis Blok takto: "Přišel jsem tehdy s přáteli na Libeňák, kde tábořili a chystali akci. Fascinovaly mě tam industriální skulptury, vojenské náklaďáky s vyčnívajícími kly zpod kapoty a další bizarní vozidla, jejichž posádky připomínaly postavičky z kyberpunkového komiksu. Minimalistická elektronika, bzučící všude kolem z reproduktorů, byla totálně něco jinýho, než se toho času hrálo v Praze na house parties, které mě nebavily a nevyhledával jsem je. Celé to na mě působilo jako zjevení z jiné planety, jako ufoni, kteří znenadání přistáli uprostřed města a začali žít svým vlastním životem. Ten zážitek byl tak silný, že se stal impulsem k naší vlastní aktivitě v podobném duchu. V druhý polovině devadesátých let se v Čechách uskutečnily kultovní teknivaly v Hostomicích a tahle subkultura začala nabírat na rozměrech. Spousta lidí začala nacházet v "soundsystémech" seberealizaci."
Tekno kultura se začala vyvíjet vedle klubové scény a lidé se v ní volně mísili. Nicméně tvořilo se i "tvrdé jádro travellerů", pro něž se stala tekno kultura životním stylem. Kokotek ten rozdíl popisoval takto: "Být součástí nějakýho soundsystému znamená především být členem týmu a naučit se vzájemné komunikaci a spolupráci. Pokud jsi ještě k tomu se svým "kmenem" na cestě, jsou tví přátelé tvou rodinou a je to už víc než jen pouhý koníček, kterým se bavíš o víkendech. Opustit zázemí a pohodlí a zvolit kočovnický život, to vyžaduje jistou dávku bláznovství a dobrodružnou povahu."
Scénu v Čechách tvořilo od počátku několik aktivních soundsystémů, jako byli průkopníci Direct Drive či Technical Support (kteří později přenášeli poetiku tekna i do klubů a galerií), velký vliv měli Mayapure z Dobříše, kteří se podíleli také na prvních velkých technivalech, nejpočetnější soundsystem byl v počátcích scény již zmiňovaný Cirkus Alien, který sídlil na Ladronce a jako jediný v Čechách o sobě prohlašoval také to, že je politický soundsystém. Dnes jsou v republice asi 4 desítky větších či menších soundsystémů.
Po republice probíhala řada technivalů, větších či menších, až do roku 1997 vlastně bez zájmu policie. Nepočítáme-li tedy tajné policisty převlečené za prodavače alkoholu, odhalené na řadě večírků. Na tvorbě "causy Czechtek" se v té době podílela především média.